porady

Zapalenie stawów: 16 złych nawyków, które powodują ból stawów

Nadwaga lub otyłość

Osoby z nadwagą lub otyłe są bardziej narażone na rozwój zapalenia stawów. Badania wykazały, że na każdy kilogram, który ważysz, kolana mają 4 kilogramy nacisku. Dodatkowa waga obciąża stawy w biodrach, plecach i stopach. Dodatkowa waga powoduje większe obciążenie i zużycie stawów. Oprócz stresu fizycznego, który zwiększa obciążenie na stawach, tłuszcz wydziela zapalne substancje chemiczne, które mogą również powodować bóle stawów i zwiększać ryzyko zapalenia stawów i innych chorób przewlekłych. Niektóre typy cząsteczek zapalnych mogą sprzyjać rozwojowi choroby zwyrodnieniowej stawów i reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS) – dwóch chorób, które wpływają na stawy. Choroba zwyrodnieniowa stawów jest tak zwanym zapaleniem stawów typu „ścieranie i rozerwanie”, w którym jest uszkodzona chrząstka w dotkniętych chorobą stawach. Reumatoidalne zapalenie stawów jest chorobą autoimmunologiczną, w której układ odpornościowy atakuje i uszkadza stawy.

 

SMS-y pisane kciukiem

SMS-y obciążają stawy w twoich rękach, szczególnie kciuki. Wysyłanie wiadomości tekstowych za pomocą kciuków ustawia je w niewygodnych i często nadmiernie wydłużonych pozycjach, które podrażniają ścięgna. Wysyłanie SMS-ów za pomocą kciuków powoduje 12-krotny nacisk na stawy kciuka. Eksperci twierdzą, że twoje kciuki są odpowiedzialne za 60 procent funkcjonowania rąk. Potrzebujesz więc kciuków w dobrym stanie! Zminimalizuj wysyłanie wiadomości tekstowych za pomocą kciuka lub użyj funkcji głosowej, aby mniej pisać palcami. SMS-y mogą być również szkodliwe dla ramion i szyi. Pochylając się, by spojrzeć na telefon podczas pisania wiadomości, napinasz swoją szyję i ramiona. Zgięcie szyi do przodu, tak aby broda dotykała klatki piersiowej, powoduje ogromne obciążenie szyi.

 

Noszenie wysokich obcasów

Wysokie obcasy stawiają twoje stopy w niewygodnej pozycji, która nadwyręża stawy, napina mięśnie i może wychylać plecy z ich prawidłowej osi. Noszenie obcasów powoduje, że mięśnie ud pracują ciężej, by utrzymać kolana prosto. Występuje także niebezpieczny nacisk  na kolana. Kobiety noszące szpilki codziennie mogą zwiększyć ryzyko rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów i bólu stóp. Wysokie obcasy, sandały i kapcie są uważane za słabe buty, ponieważ nie zapewniają dostatecznego podparcie dla stóp. Zamień wysokie buty na obcasie i inne kiepskie buty na buty wspomagające chodzenie ,by utrzymać stopy oraz kolana w dobrej kondycji, a  bóle pleców na dystans.

Noszenie niewspierających butów

Noszenie źle dopasowanego, zużytego lub niedopasowanego obuwia jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów, bólu stóp  i problemów ze stawami. Słabe obuwie obejmuje każdy rodzaj buta, który nie podtrzymuje odpowiednio stóp lub kostek. Obejmuje również buty, które ustawiają twoje stopy w dziwnych lub niewygodnych pozycjach. Niewłaściwy wybór obuwia to wysokie obcasy, kapcie i sandały. Jeśli uprawiasz sport, upewnij się, że wybrałeś odpowiednie obuwie odpowiadające rodzajowi aktywności, w którą się angażujesz. Na przykład buty do tenisa mają dobre podparcie boczne, dzięki czemu zminimalizujesz ryzyko skręcenia kostki. Ale uwaga: możesz też mieć za dużo dobrego. Zbyt duża amortyzacja lub podparcie kostki może powodować ból, ponieważ stawiamy wtedy  stopy w niewygodnej pozycji i nie mogą się poruszać w sposób naturalny. Może to prowadzić do zapalenia stawów.

 

Strzelanie z palców

Niektórzy ludzie mają zły nawyk łamania kostek. Dźwięk wynika z więzadeł, które zatrzaskują się o kości lub z pęcherzyków płynu, które pękają wokół stawów. Mitem jest, że pękanie kostek powoduje artretyzm, ale nadal jest to zły nawyk. Wyniki jednego badania sugerują, że pękanie kostek może spowodować obrzęk dłoni, a nawet osłabić przyczepność. Najlepszym sposobem na przełamanie złego nawyku może być zastąpienie go innym, zdrowszym nawykiem. Zamiast strzelać z palców, ściśnij kulkę stresu, aby wzmocnić mięśnie w dłoniach i rozwinąć zwiększoną siłę chwytu.

Noszenie ciężkich plecaków lub toreb

Noszenie ciężkiego ładunku na plecach, niezależnie od tego, czy jest to plecak, torebka czy torba kurierska, może wywierać duży nacisk na szyję, ramiona i plecy. Kiedy nosisz ciężki ładunek, wpływa to na równowagę, a nawet na sposób chodzenia. Jest to szczególnie ważne, jeśli chcesz nosić plecak lub torbę tylko z jednej strony. Wynikiem tego jest to, że napinasz mięśnie i stawy po tej stronie ciała i przeciążasz je, przez co doświadczają większego zużycia. Możesz odczuwać ból mięśni, bóle stawów i inne objawy.  Unikaj dźwigania niepotrzebnych przedmiotów. Noś to, czego potrzebujesz. Użyj plecaka na obu ramionach, aby równomiernie rozłożyć ciężar. Jeśli nosisz torebkę lub torbę kurierską z jednym paskiem, zmieniaj strony, by uniknąć nadmiernego nacisku na jedną stronę ciała.

 

Poleganie na złych mięśniach

W ciele masz zarówno duże, jak i małe mięśnie. Kiedy polegasz na małych mięśniach przy wykonywaniu ruchów, powoduje to niepotrzebny stres i obciążenie stawów. Wykonuj ćwiczenia fizyczne w sposób minimalizujący napięcie w stawach. Zegnij kolana, gdy podnosisz coś ciężkiego z podłogi, aby mięśnie ud, a nie mięśnie pleców, wykonały większość pracy. Użyj mięśni ramion zamiast mięśni palców, gdy otwierasz ciężkie drzwi. Trzymając coś, trzymaj to blisko ciała za pomocą dłoni, a nie palców.

 

Śpiąc na brzuchu

Możesz chrapać mniej, gdy śpisz na brzuchu, a nie na plecach, ale reszta twojego ciała może cierpieć. Ludzie, którzy śpią na brzuchu, muszą przekręcić głowy i szyje na bok. To z kolei obciąża nerwy. Kompresuje również kręgosłup, co prowadzi do nieprawidłowego ułożenia kręgosłupa. Najlepiej spać w pozycji neutralnej, aby głowa i szyja były w linii prostej z kręgosłupem, by zmniejszyć ryzyko obciążenia pleców, szyi i mięśni. Unikaj spania na brzuchu. Przestaw się na spanie na boku lub na plecach. Poszukaj specjalnych poduszek do spania na boku i plecach, które promują zdrowe ułożenie kręgosłupa.

 

Pomijanie rozciągania jest złe

Regularne rozciąganie poprawia elastyczność i łagodzi bóle stawów. Rozciąganie wzmocni mięśnie i ścięgna, nasmaruje stawy i zwiększy twoją zdolność do normalnego ruchu. Ostatecznie, silne mięśnie wspierają stabilność stawów, więc rozciąganie jest dobrym sposobem na utrzymanie zdrowia stawów. Rozgrzej się przed treningiem, wykonując dynamiczne lub aktywne rozciąganie. Wiąże się to z wykonywaniem ruchów podobnych do tych, które są wykorzystywane w aktywności lub sporcie, które będziesz wykonywać. Aktywne rozciąganie zwiększa przepływ krwi, zwiększa temperaturę mięśni i przygotowuje mięśnie do aktywności.

 

Zaniedbywanie treningu siłowego

Po 40 roku życia kości stają się nieco cieńsze. Są też bardziej narażone na złamanie. Trening siłowy lub trening oporowy zwiększa gęstość mineralną kości o około 1 do 3 procent. Ćwiczenie z ciężarami wzmacnia i wywołuje wzrost nowej kości. Spowalnia również tempo utraty kości. Połączenie mocnych mięśni i gęstych kości prowadzi do zwiększenia stabilności stawów. To z kolei zmniejsza prawdopodobieństwo obrażeń. Skontaktuj się z lekarzem przed rozpoczęciem programu treningu siłowego po raz pierwszy, zwłaszcza jeśli cierpisz na ból stawów, ból kolana lub ból pleców. Powinieneś się upewnić, że przed rozpoczęciem programu ćwiczeń otrzymasz od lekarza orzeczenie lekarskie.

 

Palenie tytoniu

Wyroby tytoniowe nie są dobre dla żadnej części naszego organizmu, w tym stawów.  Nikotyna zmniejsza przepływ krwi do kości, tkanek i krążków w kręgosłupie, co zapewnia amortyzację między kręgami. Nikotyna zmniejsza wchłanianie wapnia. Używanie tytoniu wpływa również na estrogen w organizmie. Kobiety potrzebują estrogenu, aby utrzymać zdrowe kości. Palenie papierosów hamuje powstawanie nowej kości, więc kości nie są tak gęste, jak mogłyby być, gdyby osoba nie używała tytoniu. Wszystko to powoduje, że stawy są słabsze niż powinny i zwiększa możliwość złamania biodra lub innego urazu stawu. Kolejny powód, by rzucić palenie; używanie tytoniu osłabia funkcję układu odpornościowego.

 

Brak snu lub niedostateczna jakość snu

Zdecydowana większość osób cierpiących na zapalenie stawów, około 80 procent, ma trudności ze snem. Kiedy cierpimy na bóle stawów czy sztywność, może to utrudniać spanie. Naukowcy odkryli, że prawda jest odwrotna. Jeśli cierpisz na problemy ze snem, mogą pogorszyć się też bóle stawów. Trudności ze snem wywołują stan zapalny, który może powodować bóle stawów i stany zapalne, takie jak niektóre rodzaje chorób autoimmunologicznych, zespół przewlekłego zmęczenia, fibromialgia, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, idiopatyczne zapalenie stawów, łuszczycowe zapalenie stawów, zapalenie kości i stawów i reumatoidalne zapalenie stawów. Ważne, by pamiętać o dobrym podłożu do spania, takim jak na przykład materac lateksowy firmy Koło (materacekolo.sklep.pl). Wspiera on idealnie ciężar naszego ciała i daje ulgę obolałym stawom.

 

Posiadanie złej postawy

Rodzice zawsze powtarzali: “Stój prosto, siedź prosto!”. Mieli rację! Niewłaściwa postawa powoduje, że kręgosłup nie jest wyrównany i zwiększa stres mięśni i stawów. Może również zmniejszyć zakres ruchu i elastyczność oraz wpłynąć na równowagę. Niewłaściwa postawa może hamować twoją zdolność do wykonywania codziennych czynności. Zwiększa to również ryzyko upadków. Podstawy dobrej postawy są proste: stań prosto z ramionami do tyłu i głowę uniesioną wysoko. Napinaj mięśnie brzucha i utrzymuj mocny rdzeń. Jeśli pracujesz przy biurku, upewnij się, że masz dobrą ergonomiczną konfigurację (na przykład regulowane krzesło), która sprzyja dobrej postawie.

 

Ignorowanie bólu stawów

Ból stawów nie jest objawem, który należy zignorować. Jeśli masz reumatoidalne zapalenie stawów, chorobę zwyrodnieniową stawów lub inny rodzaj choroby stawów, czekanie na wizytę u lekarza może spowodować trwałe uszkodzenie stawów i niepełnosprawność. Skąd wiesz, że ból stawów jest oznaką czegoś potencjalnie poważniejszego? Skontaktuj się z lekarzem, jeśli stawy są czerwone, opuchnięte, sztywne, bolesne lub ciepłe w dotyku. Umów się na spotkanie z lekarzem, jeśli ból stawów lub inne objawy utrudniają wykonywanie codziennych czynności. Jeśli masz ból stawów lub objawy trwające trzy dni lub dłużej, skontaktuj się z lekarzem. Jeśli w ciągu 30 dni wystąpi kilka objawów bolesności stawów, skontaktuj się z lekarzem.

W przypadku mniejszych dolegliwości bólowych, zapytaj lekarza, czy możesz bezpiecznie przyjmować niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), takie jak ibuprofen lub naproksen, by złagodzić ból i sztywność stawów. Twój lekarz może przepisać silniejsze leki, jeśli potrzebujesz mocniejszego leczenia przeciwbólowego. Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) mogą nie być odpowiednie do stosowania w celu złagodzenia bólu w przypadku krwawienia z przewodu pokarmowego lub wrzodów. Bardzo dobrze działa podanie  hialuronianu sodu w ampułkostrzykawce. Łagodzi to ból i sztywności stawów kolanowych, biodrowych i skokowych u pacjentów z łagodną lub umiarkowaną chorobą zwyrodnieniową stawów spowodowaną zmianami zwyrodnieniowymi i pourazowymi stawu maziówkowego. Ampułkostrzykawka powinna być podawana przez pracownika służby zdrowia przeszkolonego w wykonywaniu tego typu iniekcji.

 

Siedzenie zbyt długo przy komputerze

Zbyt długie siedzenie przy komputerze może powodować ból szyi, nadgarstków, łokci, ramion i pleców. Zła postawa jest sprawcą, który może powodować ból. Zbyt długi czas pracy w jednej pozycji to kolejny problem. Mięśnie stają się przepracowane, a siedzenie przez dłuższy czas zwiększa nacisk na dyskach w plecach. Użyj środków pomocniczych, aby odciążyć ciało. Zainwestuj w ergonomiczny fotel biurkowy. Używaj miękkich podkładek żelowych pod przedramionami i nadgarstkami podczas pisania, pisania lub używania myszy. Ustaw alarm, wstań i poruszaj się co najmniej przez kilka minut co godzinę. Zbyt długie siedzenie jest nie tylko niekorzystne dla stawów, ale stanowi czynnik ryzyka zwiększonej śmiertelności.

Zła technika

Uprawianie sportu polega na powtarzaniu tych samych ruchów. Jeśli masz złą lub słabą formę, będziesz nadwyrężać swoje stawy i mięśnie, zwiększając ryzyko potencjalnych obrażeń. Łokieć tenisisty jest częstym przykładem nadużywania obrażeń. Jeśli więc zaczynasz sport lub uczysz się, jak wykonywać nowy rodzaj aktywności fizycznej, zdobądź trenera lub weź lekcje. Naucz się właściwej techniki, kiedy po raz pierwszy podejmujesz nowy sport lub hobby. W ten sposób będziesz używał odpowiedniej techniki i zminimalizujesz ryzyko rozwoju złych nawyków, które mogą cię zranić później.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *